Personvern og informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre din brukeropplevelse når du besøker våre nettsider. Det brukes også informasjonskapsler for analyse av trafikk på nettsiden. Denne informasjonen kan ikke spores tilbake til deg som enkeltperson.

Les mer om informasjonskaplser

Blir trege nettsider straffet?

Vi hører hele tiden at det er viktig at nettsiden laster inn raskt. Men hvor viktig er det egentlig? Har det noen reell betydning?


Et bilde som illustrerer en rask nettside

For å svare på spørsmålet om hastighet har en reell betydning for hvor bra en nettside gjør den jobben den er satt til å gjøre, har vi brukt litt tid på innhente reelle data fra ulike kilder på nettet fremfor å komme med synsinger rundt problematikken.

Nøkkelfunn:

  • 53 % av mobile sidebesøk blir forlatt hvis sidene tar mer enn 3 sekunder å laste.
  • En 2 sekunders forsinkelse i lastetiden resulterte i frafallsrate på opptil 87 %.
  • Folk vil ikke returnere til nettsteder som tok mer enn fire sekunder å laste inn og tregheten resulterte i at de fikk et negativt inntrykk av bedriften som de igjen ville fortelle videre til venner og bekjente.
  • Treg lastetid er en av hovedgrunnene til at besøkende forlater en handlekurv og en pågående betalingsprosess.
  • Undersøkelser viser at når innlastingstiden øker fra én til tre sekunder så øker fluktprosenten med 32 %.
  • Når innlastingstiden øker fra én til fem sekunder så øker fluktprosenten med 90 %.
  • En veldig treg lastetid kan være en negativ Google-rangeringsfaktor.
  • Hastigheten på nettstedet påvirker negativt en brukers vilje til å lese flere artikler på nettsiden uansett hvor liten forsinkelsen er.
  • To tredjedeler av britiske forbrukere (67 %) sier at en treg innlastingstid er hovedårsaken til at de ville forlate et nettkjøp. Det er ingen grunn til å tro at det er annerledes her i Norge.
  • 47 prosent av forbrukerne forventer at en nettside lastes inn på to sekunder eller mindre. Spesielt på mobil.
  • 40 prosent av forbrukerne vil ikke vente mer enn tre sekunder på at en nettside skal vises før de forlater nettstedet.
  • 52 prosent av nettkjøpere uttalte at rask sidelasting er en viktig faktor for deres tillitt til nettstedet.
  • Kunder blir ofte distrahert når de må vente på at en side skal dukke opp i nettleseren.
  • 14 prosent vil begynne å handle på et annet nettsted, og 23 prosent vil slutte å handle eller gå bort fra datamaskinen hvis nettstedet oppleves som tregt.


Ut fra dette kan vi konkludere med at nettsiden din bør lastes så raskt som mulig!

Den ideelle lastetiden for mobile nettsteder er 1-2 sekunder. Innlastingen av en nettside bør under ingen omstendigheter ta lengre enn tre sekunder.

På denne nettsiden kan du selv sjekke hvor rask nettsiden din er: https://pagespeed.web.dev/

 Ta gjerne kontakt med oss for å høre hvordan vi hjelper bedrifter med å sørge for at nettsiden innfrir kundenenes forventning til en nettside.

 

Kontakt oss Kontakt oss
Universelt utformet nettsidefra vår samarbeidspartner Digitalt Byrå